Dit artikel richt zich op de SEO optimalisatie via de webeditor. Google kent vele ranking factoren. Sommige factoren (zoals snelheid en url opbouw) zitten al in Stentor ingebouwd, terwijl andere factoren hebben te maken met de teksten.
Op deze pagina leggen we uit met welke factoren je rekening kunt houden bij het opbouwen van de Stentor webeditor pagina's. Goed geoptimaliseerde webpagina's en webteksten kunnen een groot verschil in de pageranking maken.
Via de webeditor kunnen verschillende soorten tekst worden geplaatst. Deze teksten hebben verschillende namen die in verbinding staan met de zoekmachines. Door de juiste variant (oftewel tag) te kiezen kan google zien hoeveel waarde deze tekst mee krijgt.
Alle tags aangeduid met H zijn bedoeld voor titels en kopteksten. Het cijfer geeft de volgorde en relevantie aan. Net als wanneer je in Microsoft Word een tekst in hoofdstuktitels, koppen en subkoppen zou indelen kan dit ook op de webpagina. Een logische indeling is hier net zo belangrijk, want google hecht meer waarde aan de tekst uit deze titels en subkoppen dan uit de alineatekst.
Een pagina begint altijd met een H1 titel. Deze titel moet goed omschrijven waar de specieke pagina over gaat. Deze H1 titel wordt door google gezien als de belangrijkste omschrijving van de pagina en hecht hier daarom het meeste waarde aan. Let wel op: er mag per pagina maar één H1 worden geplaatst. Maak de titel liever niet langer dan 60 tekens.
De eerstvolgende kop op de pagina mag een H2 tag krijgen. Aan het plaatsen van de H2 tags zit geen limiet, deze mag herhaald worden.
Wanneer de tekst die onder de H2 titel valt nog verder in alinea's met subkoppen opgesplits moet worden, kan dit op volgorde van de rest van de H tags. H3, H4, enzovoorts. Dit hoeft niet per se; het kan heel goed zijn dat een pagina genoeg heeft aan alleen H2 koppen.
Tussen de koppen worden de alineateksten geplaatst en deze worden aangeduid met de 'paragraph' (of kort 'p') tag.
In plaats van paragraph teksten kan er ook gebruik worden gemaakt van opsommingslijsten.
Het kiezen van de juiste title tags is stap 1. Hierna volgt het optimaliseren van de teksten.
Elke webpagina heeft - als het goed is - zijn eigen onderwerp. Bedenk goed wat het woord of korte omschrijving is waarop de pagina gevonden moet worden via google. Bedenk ook goed of het keyword iets is wat mensen zelf zouden intypen op google. Op bijvoorbeeld een onbekende merknaam zal niemand uit zichzelf zoeken, maar op de omschrijving van het product of een probleem of vraag weer wel.
Het herhalen van het gekozen keyword op deze plekken schept de basis voor de SEO optimalisatie.
1. Plaats het keyword in de titels
Laat het keyword terugkomen in de H1 titel en de H2 titels. De plaatsing binnen de titel is ook relevant; hoe meer het keyword aan het begin van de titel staat, hoe beter.
2. Plaats het keyword in de afbeeldingen
Zorg er ook voor dat het keyword terug komt in de afbeeldingen. In zowel de bestands naam als in de image alt tekst. Kies voor de eerste afbeelding het complete keyword, en maak voor elke verdere afbeelding een kleine variatie/synoniemen op het keyword.
3. Plaats het keyword een aantal keer in de paragraph tekst
Naast de titels is het ook belangrijk dat het keyword in de paragraph teksten terugkomt. Laat hem een paar keer terugkomen, maar let erop dat je dit niet te vaak doet. Met teveel herhaling kan het invloed hebben op de leesbaarheid van de tekst en door google als spam worden gezien. Houd het een logisch en duidelijk verhaal en probeer niet om de keywords ergens tussen te proppen wanneer dit niet logisch is.
4. Plaats het keyword in de pagina meta data
Ook de webpagina zelf kan informatie mee krijgen. Via de webeditor kan er per pagina een titel en meta omschrijving worden toegevoegd. De data die hier ingevuld wordt is tevens de data die in de zoekresultaten zal verschijnen. In het hoodstuk pagina eigenschappen vertellen we hier meer over.
Google ziet graag dat webpagina's relevante links bevatten. Het is daarom een goed idee om in elke tekst minimaal 1 link te plaatsen. Dit kan een interne of een uitgaande link zijn.
Een link plaatsen kan met de webeditor op verschillende manieren. Het is mogelijk om hem te plaatsen in de paragraph tekst als een button of via het link to url of link to page component.
Plaats - indien het logisch is en toegevoegde waarde biedt - een uitgaande link waar de lezer iets aan heeft. Dit zal zorgen voor een kleine boost in de page rank van de pagina. Wanneer je wilt linken naar een website die juist geen toegevoegde waarde biedt, is het beter om tegen google te zeggen dat hij hier niet naar hoeft te kijken. Dit kan door middel van het aanvinken van 'no follow' in het gekozen link component.
Het plaatsten van interne links geeft ook een kleine boost en verbeterd de linkstructuur van de website.
Vanaf Stentor versie 6.5 is de url opbouw veranderd. Dit alles om voor SEO betere resultaten te krijgen.
Stentor 6.5 heeft de volgende belangrijke wijzigingen:
Stentor 6.6 heeft de volgende belangrijke wijzigingen:
De url opbouw van de webeditor pagina's is veranderd ten opzichte van de oudere stentor versies. Waar bijvoorbeeld voorheen page in de url stond, is dit nu weggehaald. Bij een upgrade dient er dan ook rekening mee gehouden te worden dat er een redirect voor de pagina's dient te worden gemaakt.
Google kent namelijk nog de oude urls en het duurt even voordat Google de nieuwe urls heeft geïndexeerd. Naast Google kunnen oude urls ook opgeslagen zijn als favorieten, bookmarks of gedeeld.
Wanneer er geen redirect wordt ingesteld, dan komt de browser uit op een 404 pagina, wat slecht is voor SEO én niet vriendelijk naar de klant.
Onderhoud
Wanneer de naam van de pagina wijzigt, wijzigt ook de url. Maak hiervoor dan altijd een redirect aan.
Kijk voor het aanmaken van redirects hier
Zowel bij de webeditorpagina's als bij de assortiments pagina's zijn de urls aangepast door leesteken notaties. Daarnaast is er bij het assortiment een short url gekomen ipv de 'oude' volledige url.
Door middel van Redirects voor de assortiments pagina's kunnen we er voor zorgen dat de opgebouwde zoekscore niet verloren gaat. Guidance kan hierin adviseren.
Onderhoud
Belangrijk te weten is dat wanneer de groepsindeling veranderd, bijvoorbeeld door een artikelgroep onder een ander hoofdstuk te plaatsen, dat dan ook de url wijzigt. Hiervoor dient dan ook redirects aangemaakt te worden.
Wanneer de naam wijzigt van een product, dan veranderd ook de short url, waardoor ook een redirect moet worden aangemaakt.
Kijk voor het aanmaken van redirects hier
Het redirecten van de oude pagina url's is van groot belang voor het behoud van de page ranking (de plaatsing in de google resultaten). Wanneer de oude url's verdwijnen bij livegang van de nieuwe site, denkt google dat de pagina's niet meer bestaan. De nieuw aangemaakte pagina's zijn er wel, maar als google niet weet dat deze pagina's de oude vervangen, geeft hij ze geen waarde mee. De gehele site zal dan weer helemaal opnieuw moeten beginnen met het opbouwen van de page ranking. Dit kan maanden duren of zelfs helemaal niet meer zo goed lukken als voorheen. Door heel eenvoudig aan te geven naar welke nieuwe link de oude moet verwijzen, is dit helemaal te voorkomen.