De Sales module helpt de verkoopafdeling met het ondersteunen van -hun- klanten, de eindgebruikers. Deze ondersteuning komt in de vorm van het inzien van accountgegevens en de bestelhistorie, en in de mogelijkheid tot het aanbieden en plaatsen van offertes.
Let op: Deze Sales module is vanaf Stentor 6.6
Bij eindgebruikers komen aangeboden offertes in de notificaties bij ‘Mijn account’, ook staat hier het submenu ‘Offertes’ bij met een overzicht van de offertes, en de optie om de offerte te bekijken. Bij die offerte kun je dan, afhankelijk van de status, acties ondernemen. Denk aan het bestellen van de offerte of het aanvragen van een wijziging.
Voor de verkoopmedewerkers is er een optie ‘Sales module’ toegevoegd onder ‘Mijn account’. Dit is de plaats waar je overzicht hebt over alle accounts, offertes en orders. Vanuit een account kun je een nieuwe offerte starten. Er is altijd maximaal 1 offerte actief; het assortiment en de prijzen passen zich aan aan het account waar de offerte voor gemaakt wordt, zodat je met klantspecifieke prijzen werkt. De actieve offerte vervangt de winkelwagen, dus toevoegen gaat nu ‘in offerte’ en niet ‘in winkelwagen’. Een offerte bevat ook adres-, factuur-, en aflevergegevens. De gebruiker die een offerte ontvangt kan eigenlijk alleen de gewenste afleverdatum nog aanpassen.
Overzicht van gemaakte offertes die nog niet geplaatst zijn. Er zijn een aantal acties die op offertes uitgevoerd kunnen worden:
Deze actie activeert de geselecteerde offerte en deactiveert de voorgaande actieve offerte indien van toepassing
Trekt een offerte in die naar de klant is verstuurd.
Per keer kan er maar offerte actief zijn. Klik op “Offertemand” om verder te gaan met de geactiveerde offerte.
In de sales module kan een nieuwe offerte gestart worden door te klikken op mijn account -> sales module. Vervolgens te gaan naar accounts en selecteer het account waarvoor een offerte gestart moet worden. Tot slot klik je op de knop: Start een nieuwe offerte.
Nu ben je in de offertemand.
Er zijn verschillende mogelijkheden om de offertemand te vullen met artikelen:
In stap 1 van de offertemand kan een korting op de gemaakte offerte gegeven worden (dit kan opgegeven worden in een percentage of een bedrag). Aan deze korting kan een omschrijving worden meegegeven (bijvoorbeeld de reden van de korting, dit komt ook op de offerte te staan).
In stap 2 wordt de informatie van de klant en de levering opgegeven.
In stap 3 krijg je een overzicht van de gemaakt offerte.
In deze stap zijn er een aantal opties, dit hangt af van welke rol je als sales-gebruiker hebt.
De volgende opties zijn beschikbaar:
- offreren (de offerte wordt naar de klant verstuurd en de klant kan deze bestellen, afwijzen of een wijziging aanvragen)
- review (er kan gevraagd worden om de offerte na te laten kijken door een andere sales medewerker)
- plaatsen als bestelling (de offerte wordt als een bestelling geplaatst op de klant zijn naam, de klant hoeft deze dan niet goed te keuren)