Het sturen van de zoekresultaten kan op de volgende manieren:
Door middel van:
- boostfactor
- search phrases
Met de boostfactor is het mogelijk om zoek scores te beïnvloeden d.m.v. voorrang geven van het ene resultaat op het andere. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om artikelen van een bepaald merk een hogere boostfactor te geven, waardoor deze eerder in de resultaten lijst naar voren komen dan de artikelen met een lagere boostfactor.
De resultaten van de zoekopdracht blijft ongewijzigd. Dit houdt in dat de artikelen die worden gevonden voor een bepaalde zoekopdracht gelijk blijven. De hogere boostfactor van een artikel zorgt ervoor dat een artikel eerder getoond word dan artikelen met een lagere boostfactor.
Er kan op 2 plaatsen een boostfactor worden meegegeven:
- catalogger (aangegeven veld op artikelniveau)
- articleinfo in de serialized data
In catalogger is er op artikelniveau een veld ingesteld voor de boostfactor. In dit veld kan een (heel) getal worden opgegeven, tussen 0 en 100.
In de articleinfo kan in de serialized data ook een boostfactor worden meegegeven.
Dit ziet er als het bijgevoegde voorbeeld uit.
Wanneer er een boostfactor wordt opgegeven, dan wordt deze bij de huidige boostfactor opgeteld.
Een artikel krijgt standaard de boostwaarde 1 mee.
Wanneer een artikel in de actie is dan krijgt deze een boostwaarde mee van 10.
Als er voor een artikel een boostwaarde wordt meegegeven (via een catalogger veld of de articleinfo) dan is de totale boostwaarde: 1 + 1 = 2.
Als dit artikel ook nog in de actie is, dan is de totale boostwaarde: 1 + 1 + 10 = 12.
Op deze manier kan de volgorde van de gevonden zoekresultaten gemanipuleerd worden.
Met de SearchPhrases kan alleen de scores gemanipuleerd worden van resultaten die je toch zou krijgen op basis van de rest van de filters en/of trefwoorden.
Wanneer een gebruiker zoekt op bijvoorbeeld "CMS 335", dan ziet de zoekmachine dit als 2 aparte zoektermen. Door middel van SearchPhrases kan er aangeven worden dat dit om één zoekterm gaat.
Als in Catalogger bij het desbetreffende product ook in het veld voor de SearchPhrases daadwerkelijk "CMS 335" is opgegeven, dan zal bij de zoekresultaten van deze zoektermen dit product hoger in de lijst komen van de gevonden zoekresultaten.
Dit boost namelijk een resultaat als de opgegeven zoektermen één van de search-phrases in je content bevat.
In het Catalogger veld kunnen meerdere SearchPhrases toegevoegd worden. Deze scheidt je door middel van een enter.